3 tips/opdrachten voor het opzetten van je branding
We weten allemaal hoe overweldigend het opzetten van een brand kan zijn, want wat is het precies?
Er zijn zoveel dingen die je moet overwegen, voordat je kunt beginnen met het aanbieden van je product of dienst. In het e-book “How to start with your branding” vertel ik je hier uitgebreid over en maak ik je wegwijs in de grote wereld van branding. Hieronder staat een voorproefje van de checklist die mee geleverd wordt met het e-book Branding. Het zijn drie vragen die je hierbij extra kunnen helpen.
Dus waar beginnen we? Pak pen en papier om je antwoorden op te schrijven. Maak je geen zorgen over de hoeveelheid tekst. Schrijf gewoon op wat er in je opkomt. Geen enkel antwoord is fout en je kan altijd later nog van gedachten veranderen.
Vraag 1: WAT IS JE TONE OF VOICE?
“SOMMIGE MERKEN ZIJN SPEELS, VROUWELIJK, COOL, SOEPEL EN MODERN. SOMMIGE ZIJN PROFESSIONEEL, GEPOLIJST EN LEERZAAM.”
Als ik “tone of voice” zeg bedoel ik welke communicatie je naar je klanten doorvoert. De specifieke gevoelens die je klant zich herinnert, nadat ze een mail of berichtje van jou hebben gelezen. Als je wilt dat ze relaxt zijn, is je toon misschien wat kalmer. Als je wilt dat ze zich geïnspireerd voelen, is je toon misschien inspirerend. Als je wilt dat ze zich hoopvol voelen, is je toon misschien optimistisch. Dit kan je vooral doorvoeren in het laatste stuk van je mail zeg je bijvoorbeeld: “Let me know!” of “Ik hoor het graag” of “Ik zie jullie reactie graag verschijnen” Zie je hoe dit werkt?
Vraag 2: WAT ONDERSCHEIDT JOU VAN DE REST? WAT IS ER UNIEK AAN JOUW BEDRIJF?
Het is zo goed om te weten wie JIJ bent als persoon en als ondernemer. Wat maakt jou nou zo uniek? Wat heb jij wel, wat andere ondernemers/bedrijven niet hebben? Maak van dat punt een prioriteit om te laten weten aan je klanten. Schrijf er posts over op Instagram, schrijf een blog waarom ze nou jouw bedrijf moeten inschakelen, juist omdat jij daar zo uniek in bent. Klinkt dit nog een beetje abstract? Denk aan je hobby’s, ervaring in het leven, een studie, waar gaat jouw hart sneller van kloppen?
Vraag 3: Welk gevoel wil je overbrengen?
Maak een lijst van alle manieren die je helpen de gevoelens op te roepen die je jouw klanten wilt laten ervaren. Bijvoorbeeld via social media, een kaartje per post, een cadeautje na het boeken of een donatie aan het goede doel.
Ik hoop dat dit jou al veel inzichten zal geven in je bedrijf en wat voor branding jij wilt neerzetten. Als je de volledige branding checklist wilt ontvangen en alles wilt leren over het neerzetten van je branding, dan kan ik je zeker het e-book aanraden!